28:e februari - Afrika


Just nu håller jag på med ett arbete om Kongo-Kinshasa i historian och om kolonialismen.

Under hela min uppväxt har afrika varit "ett avlägset land där det inte finns mat" - i princip (jag kan fortfarande minnas min förvåning när jag förstod att afrika är en kontinent och inte ett land, samt att Egypten faktiskt ligger där). Miljoner döda av svält och sjukdomar har varit ett faktum och bara en siffra, som för min del har varit fullständigt obegriplig. I tidningar varje dag läser man om hur folk överallt lider och dör, men aldrig har jag satt det i begrepp, aldrig har jag kunnat sätta mig in i situationen eller brytt mig särskilt mycket.

Empati och sympati är något man lär sig och faktiskt inget man föds med. Somliga lär sig tidigare än andra. Jag lärde mig det kanske ganska sent. Utom för djuren, det har alltid varit viktigt för mig att behandla djuren väl - och det är det fortfarande. Men nu har jag även börjat inse hur människor lider. Och till hur stor grad det är vårat fel.

Vad hade det blivit av afrika om vi inte hade åkt dit och koloniserat alltihop? Om vi hade lämnat dem att få utvecklas ifred? Europa hade eventuellt inte varit lika rikt, men som det nu är har vi skapat vår välfärd på deras bekostnad. Aldrig förr har jag ansett det vara vår plikt att göra något åt situationen i afrika, men eftersom det var vi som förstörde för dem, så borde vi faktiskt försöka göra något åt det.
Och det är inte bara afrika heller. Det känns ibland som att hela världen ligger i spillror. Det är krig överallt, terrorism, självmordsbombare, mördare, djurplågeri, våldtäkt, misshandel och jag vet inte allt. Människan tycks vara sällsynt benägen att förstöra allting. Vi med våra skarpa intellekt som står så högt över alla djuren i förstånd. Om det är vi som är de förståndiga, varför är det då vi som skapar all oreda?

Till råga på allt håller vi på att förstöra vår miljö med våra avgaser som vi skapar genom vår fantastiska industri och välfärd. Och vad gör vi? Vi sitter här i våra soffor och blir tjocka, ser jorden gå under på TV. Äh, vad bryr vi oss, vi har hört och sett det förr, det är ju inget som drabbar oss, varför ska vi bry oss?

Ibland skäms jag över att vara människa.

Är jag bättre själv?
Nej, det är jag inte. Tänker jag hata våran välfärd? Nej, det tänker jag inte. Ska jag sluta konsumera så mycket som jag gör? Nej, troligtvis inte. Vill jag rädda världen? Ja, det vill jag. Men jag kan omöjligt göra det själv. Men om alla gjorde några så enkla småsaker som att bara handla krav - och rättvisemärkta produkter, tänka miljövänligt och försöka vara allmänt trevliga människor mot omvärlden, skulle det genomföra en så otrolig skillnad. Men gör alla människor detta? Nej, det gör de inte.




"How will we ever be able to forgive ourselves for what we have done to eachother?" - Blood Diamond

Kommentarer
Postat av: Matilda

Blood diamond(L)

2008-02-28 @ 17:24:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0