9:e maj


Jag har en teori. Jag är knappast först med den, men man hör sällan andra människor prata om den. Jag tycker att jag får en ständig bekräftelse på att den verkligen är sann.

Den går ut på att kvinnor och män har två språk vardera. På ett språk kan de tala med varandra och göra sig förstådda. Sedan finns det ett annat språk, som jag väljer att kalla "det underförstådda språket". Och här blir det ett s.k. communication breakdown. En kvinna förstår alldeles utmärkt en annan kvinna på det underförstådda språket. Det kan vara väldigt subtilt, men i en kvinnas öron är meningen självklar. En man har helt missat vad det var hon egentligen sa.

Det kan vara en kvinna som gärna slänger in förolämpningar i sitt underförstådda språk, och medan en annan kvinna kan höra och förstå det precis, så har en man inte alls förstått att någon annan just blev sårad. Det kan vara en känsla man fick när något hände där den andra kvinnan genast förstår hur man tänkte och kände, medan en man kan tycka att man har gjort en höna av en fjäder.

Framförallt är dessa två språk skiljda när det gäller relationer. Det råder ofta delade meningar mellan män och kvinnor när det gäller vad som visar hur mycket man tycker om någon. Och naturligtvis skiljer det sig också mellan olika individer. Jag försöker inte säga att alla män och kvinnor är likadana. Jag menar bara att när det gäller det underförstådda språket förstår kvinnor andra kvinnor, och män förstår män.
Att använda det underförstådda språket känns gärna lite tryggare än att öppet säga vad man tänker och känner. Men när män och kvinnor börjar tala underförstådda språk blir det massor av onödiga missförstånd.  

Detta inlägget kom sig av att jag och Sara diskuterade det här ingående när vi fikade igår, av olika anledningar. Och vi kom fram till att ibland kan killar vara lite tröga, men man kan inte låta bli att älska dem ändå! 


Kommentarer
Postat av: Egoinas mamma

Män talar enbart "överförståtta språk". Det "underförståtta" missar de totalt. Skall man nå fram måste man vara rak, konkret och ta en sak i taget.HAHA



:D



Sv: Jag har också hört att empati lär vi oss och det tror jag oxå. Ett barn under året har ju absolut ingen empati. De enbart kräver (det är gulligt, men de enbart kräver..). Det kan ju vara så att vissa har inlärningssvårigheter etc. Psykopater till ex blir oftast "mindre" psykopater ju äldre de blir. Har läst någonstans att en 70 årig psykopat kan nå upp till en vanlig 30-årings empatinivå. Om det är sant tolkar jag det som att de är lite utvecklingsstörda inom empati och att det är det som skapar psykopaten. (Oj, detta blev långt)

2009-05-09 @ 17:44:15
URL: http://egoinasriktigamamma.blogg.se/
Postat av: LINDA

Jaha, vad kul om de kommer till Göteborg! Då ska jag verkligen gå!

2009-05-09 @ 18:30:14
URL: http://lindafunde.blogg.se/
Postat av: LINDA

Det är sant som du skriver med kvinnor och mens språk. Det finns en rätt bra bok om ämnet Män från Mars, Kvinnor från Venus.

2009-05-09 @ 18:31:36
URL: http://lindafunde.blogg.se/
Postat av: Gun

Det senaste jag hörde om mäns oförmåga att förstå kvinnor var att män visst förstår det underförstådda, om de bara vill. Som barn som inte hör när man ber dem städa men viskar man glass kommer dom springande. Jag vet inte hur mycket sanning det ligger bakom men det var faktiskt en genusforskare som påstod detta. Lite kul tycker jag :)

2009-05-10 @ 16:21:19
Postat av: Morsing

Haha det kan jag verkligen tänka mig! "Man hör vad man vill höra" sägs det ju :D

2009-05-10 @ 19:53:08
URL: http://tana.blogg.se/
Postat av: Brutala Bloggen

pratatde om det på lingvistiken idag.. att kvinnor som pratar med kvinnor pratar på ett sätt, kvinnor som parat med män, och män som pratar med kvinnor på ett sätt, och män som pratar med män på ytterligare ett sätt. Sätten man pratar på växlar. Män pratar väldigt mkt mer än kvinnor. De hade gjort ett test där män skulle beskriva en bild. Det tog 30 min för dem. För kvinnorna som beskrev samma bild tog det 3 minuter. Sen tyder det på att när män talar face to face med varann så pratar det mer om relationer och känslor, än de gör när kvinnor hör



rätt intressant det där!

2009-05-14 @ 13:16:48
URL: http://metrobloggen.se/brutalabloggen

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0