Barn

Och idag har jag till slut städat och juldekorerat!

Vad duktig jag känner mig, nu är det verkligen fint och mysigt hemma. Fast jag är som vanligt på jobbet just nu.

Jag fick mig förresten något av en chock häromdagen. En gammal barndomsvän, vars familj är vänner med min familj, är med barn! Hon är två år yngre än mig. Och det var ingen olyckshändelse, det var planerat.
Vem är jag att säga om hon är redo eller inte? Det är bara långt ifrån min syn på egna barn.

Jag vill inte ha barn alltför sent, men jag vill hinna leka med mina vänner i ungdomsåren, resa, i alla fall påbörja en högre utbildning än den jag har nu.

Bara en sådan sak som att hon kommer vara höggravid på sin student. En sådan fullkomligt galen dag då man ska orka från sju på morgon till sju morgonen därpå. Dans och firande hela långa dagen.
Det kommer hon knappast orka med. Inte ens fira med ett glas champagne.

Kanske känner hon att hon inte bryr sig just nu. Men en dag tror jag att hon kommer bry sig. Jag tror inte hon kommer ångra sig som i "jag ångrar mitt barn". Men kanske som i "jag ångrar att jag skaffade mitt barn just då".

Vad är era tankar kring barnafödande? När är "det perfekta tillfället" att skaffa barn, enligt er?

Kommentarer
Postat av: Em

Å, det där handlar enbart om hur man väljer att tänka. Nu var inte jag ung precis när jag fick Egoina, men oavsett bestämde jag mig för när jag var gravid att jag aldrig skulle tänka att hon var ett hinder för något jag ville göra. Det är bara att lösa situationen helt enkelt. På så vis blev hon aldrig en belastning heller (i mitt tankesätt). Jag tror faran i att få barn tidigt ligger mest i att man kanske är omogen på DET viset, att man lägger skulden på barnet för vad man inte får vara med om, istället för att se sin egen roll i det hela.



God morgon! :D

2009-11-19 @ 05:39:21
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Fröken Einstein med en smärre psykos

Jag tänker som dig, jag vill också bli klar med studier och få vara ung innan jag skaffar barn. Har sett de av mina kursare som har barn, även om det går så är det jäkligt jobbigt.

2009-11-19 @ 08:53:07
URL: http://flischyflaschoo.blogg.se/
Postat av: Sofia

Jag tycker att man ska ha ett stadigt jobb, med bra inkomst och ett sparnade. Sen är jag ekonom och jag ser det som en viktig sak för att kunna ta hand om ett barn, det är dyrare och jobbigare en vad man tror och då har man en sak mindre att vara orolig över. Men jag gillar att tänka på saker ur en ekonomisk synvinkel ;)

2009-11-19 @ 10:24:52
URL: http://sofiacharlotta.webblogg.se/
Postat av: ansepanse

det finns nog inget som heter det perfekta tillfället, vad jag kan tycka är att man åtminstone ska ha tagit studenten först, det måste vara fruktansvärt jobbigt som du säger, att få vara ung ett tag till är nog ett bra koncept

ha en fin dag

2009-11-19 @ 11:12:58
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: sara - Glitterögon

Sv: Då förstår jag att du vill kämpa på med högskoleprovet. Låter intressant och roligt. Läkare.



Jag tror inte att det perfekta tillfället infinner sig om man sitter och väntar på det. Det är väl mer en känsla man får - att nu vill jag, nu är det rätt tid! Tror inte att det har så mycket med ålder att göra, snarare mognad och var man befinner sig i livet. Jag valde barnen innan högre utbildning eftersom jag då inte visste vad jag ville läsa. Även om det är ett pusslande att ha småbarn och gå på högskola fungerar det alldeles utmärkt för mig. Kanske bättre än om jag inte haft barnen att tänka på.



Känslan infinner sig när det är rätt. så tror jag.

2009-11-19 @ 11:55:47
URL: http://glitterogon.blogg.se/
Postat av: lisa

jag och krille vill skaffa barn, men som det ser ut nu skulle det mest vara en plåga för barnet. jag går på vikariat, och krille pluggar på komvux. jag tror det viktigaste är att man har ett stadigt liv. visst, vi skulle överleva på min inkomst, socialbidrag, barnbidrag... you name it. men jag vill inte föda ett barn till världen som man aldrig kan skämma bort utan att få dåligt samvete.

2009-11-19 @ 12:46:59
URL: http://radiovideo.blogg.se/
Postat av: emma

hoppas du har en bra torsdag? / fröken bitterfitta

Postat av: Anna

Hej!

Vill du ha fler besökare på din blogg.

Klicka på länken nedan! Sedan jag blev medlem har över 600 besökt min blogg. Det funkar verkligen! :D

http://www.bloggtrafik.nu/index.php?sponsor=lillannaa

2009-11-19 @ 17:08:50
URL: http://hejjagheteranna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0