Minne

Det var väldans vad långsamt blogg.se var ikväll då!

Jag är knappast den första att säga det, men jag tänkte idag på hur otroligt mycket minne vi människor lagrar i våra hjärnor. Utan att egentligen fundera så mycket på det!

Framförallt har vi oerhörda mängder siffror i huvudet. Gångertabellerna som man fick mata in i huvudet om och om igen under alla år i grundskola och gymnasium. Telefonnummer, även om man knappt memorerar dem längre i och med att man bara knappar fram dem i mobilen.

Koder till visakort, lösenord, medlemsnummer, autogiro. Och förutom dessa nummer, memorerar man flera språk med tusentals ord och alla fakta man får dagligen från skola och jobb och omgivning. Dessutom låttexter och melodier och skönlitteratur. Allt handlar bara om intresse eller upprepning.

Och hur mycket vi än har lärt oss, är vi alltid kapabla att lära oss ännu mer. Det är inte så att man måste rensa bort något annat för att det ska gå att få in den nya informationen.

Trots detta använder vi endast 10 % av våran hjärnkapacitet. Vi lever i en tokig värld.

Kommentarer
Postat av: Em

Efter vad jag har läst kan vi träna oss att memomera en hel bok eller vi kan ta "bilder" enbart vid att bläddra genom en bok och sen "läsa" den när vi känner för det. Jag tror för egen del att jag håller mig till gymmet.. :D

Sv: Känner du att du har ett onaturligt förhållande till mat eller för den sakens skull tror att du skulle må bättre av att äta på ett annat sätt så kan jag verkligen rekommendera LCHF. Jag läste på rätt mycket inne hos Kostdoktorn först, tror det kan vara bra både för variationen i kosten, men man får också lite biverkningar till att börja med, till ex yrsel. (De flesta efter vad jag har förstått)

2009-12-01 @ 05:55:07
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Gun

Ja, det är fantastiskt! Men jag har läst att det är en myt att vi bara använder 10% av hjärnkapaciteten.



Sv: Det låter jättekul att åka till franska Alperna! Förstår att du har någon som blir ledsen, mmen fyra månader går ju ganska fort. Hoppas denne någon ändå är glad för din skull.

2009-12-01 @ 06:36:17
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Amanda

Det är SJUKT!

2009-12-01 @ 11:04:08
URL: http://medelrutanvingar.blogg.se/
Postat av: ansepanse

hahaha - ja visst är det konstigt, en del saker kommer man ihåg långt tillbaka i tiden och sedan kan man plötsligt glömma bort något som är viktigt i nuet

2009-12-01 @ 11:34:04
URL: http://kinaguldl.blogg.se/
Postat av: petronella

det är helt galet egentligen, att allt får plats!



kjag har hört att om minnet i hjärnan tog lika mycket plats som på en dator, så skulle våra huvuden vara lika stora som globen!

2009-12-01 @ 12:01:37
URL: http://wanella.blogg.se/
Postat av: Sofia

det är så sant så, inte konstigt att jag inte kan komma ihåg koder och sånt längre =P

2009-12-01 @ 13:59:35
URL: http://sofiacharlotta.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0