Kärlek

Det känns som att livet var lättare en gång i tiden.

Jag minns mörka höstkvällar, som man tillbringade ute i stallet tillsammans med ponnyn, lyckan att få vara tillsammans. Någon som alltid skulle vara där, så länge de levde, bara man ville. Kärlek, fullkomligt villkorslöst, i all sin perfekthet. Som det borde vara. Enkelt, bekymmersfritt. Du finns här, jag finns här, så ska det alltid vara.

Och när man kom hem var det ett varmt bad och middag som väntade, varefter man såg en bra film på tv, tillsammans med familjen som fanns hemma. Och min familj, på intet sätt bekymmersfri. Full med sorg och ångest men också lycka och gemenskap. Och igen, vetskapen att man alltid fanns där för varandra. När du behöver mig, då finns jag här, så länge jag lever.

Var jag lyckligare då? Ett liv utan kärlek. Inte utan den kärlek som är kärlek i dess renaste form, någon som älskar dig villkorslöst och som alltid finns där i möjligaste mån. Men utan den kärlek som krossar hjärtan, som får en att ifrågasätta sig själv och sina val i livet.

Men ändå är man aldrig lycklig med vänskapens eller familjens kärlek. Man måste ha den där andra typen av kärlek. För somliga är den det bästa som finns. För mig känns den nästan som en förbannelse. Något oåtkomligt och bekymmersamt och svårt. Ändå går den inte att undkomma, hur man än kämpar emot.

Jag kommer aldrig bli så förstörd som av Johan. Kommer aldrig tillåta mig att lita så blint på något så fullkomligt opålitligt, som den typen av kärlek. Men jag känner ju. Går inte att göra något åt.

Jag vet att det är rätt att åka bort. Att det är vad jag vill och behöver. Och ändå gör det ont.

Kommentarer
Postat av: Egoinas mamma

Vackert och smärtsamt att läsa, men jag tror samtidigt att du gör rätt. KRAM

2009-10-28 @ 05:40:38
URL: http://egoinasriktigamamma.blogg.se/
Postat av: Matilda

Superfint inlägg verkligen, super

2009-10-28 @ 13:30:23
Postat av: Jennifer

Man lär sig alltid av sina misstag ;) tur det iaf!! Då vart det liksom någon mening med det! Och jag önskar att jag kunde skriva lika bra som dig, man fattar precis hur du menar med allt, hihi!



Jag måste säga att jag tycker det är helt rätt att åka faktiskt. Det skulle jag också gjort. Du kommer ha så himla kul, minnen för livet! & vi kommer lätt och hälsar på dig :D hade vart grymt kul ju!



Massa kramar!

2009-10-28 @ 19:02:23
URL: http://eightnine.blogg.se/
Postat av: Amanda

Jag är en av dem där människorna som inte vågar uppleva den där andra sortens kärlek.. Jag är alldeles för rädd. Och kommmer nog vara väldigt, väldigt länge. Att villkorslöst lita på någon annan människa är något jag aldrig kommer göra..

2009-10-28 @ 23:19:01
URL: http://medelrutanvingar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0