Lita aldrig på folk du inte känner!

Bah!
En otrevlig start på veckan.
Som ni kanske vet hyr jag en liten etta i Sollentuna, i andrahand. "Avtalet" var för tre månader. 3500:- i månaden för delvis möblerad (ett bord och två stolar). Eftersom jag verkligen ville ha någonstans att flytta till och trycket på lägenheter är stor i Stockholm så betalade jag första månadshyran i förskott utan att ha sett lägenheten.

När jag kommer dit så har dörren tidigare blivit uppbruten och inte blivit lagad. Det luktar avlopp på toaletten varje gång man inte är i lägenheten på två dagar. Fönstret är trögt och läcker in kalluft även när det är stängt så långt det går. Bordet och de två stolarna har blivit hämtat av han som jag hyr av och han har lämnat en fin reva i tapeten. Både frysboxen och internetuttaget är trasigt. Det är brännmärken och fuktskador i linoleumgolvet.

Men folk säger ändå att man ska vara glad om man får tag i något överhuvudtaget. Så jag har snyggat till det så gott det går, och med lite egna möbler, mattor, växter och doftljus kommer man ganska långt.
Jag har blivit lovad att i alla fall dörren skulle lagas strax efter jag flyttat in.

När jag ska betala nästa månadshyra har inget blivit lagat. Dessutom har jag sett att killen som jag betalar 3500 :- till, själv betalar 2900:- för lägenheten till den riktiga hyresvärden. Så jag drar av en hundring från hyran och han säger inget om det.

När så sista hyran ska betalas har dörren fortfarande inte lagats. Och detta till och med efter att det har varit en besiktningsman från Sollentunahem där och kollat igenom lägenheten.
Så jag säger till killen som jag hyr av att det är oacceptabelt och att jag endast tänker betala 3000 :- denna gången. Även hyreslagen säger att man har rätt till avdrag på hyran för hyresvärdens försummelser. Dessutom är inget som det skulle vara enligt annonsen jag svarade på och ändå har jag betalat överpris två av tre månader.

Jag har även hört (men inte fått bekräftat) att det är olagligt att ta ut överpris för en hyreslägenhet som man hyr ut i andra hand, om den är omöblerad och det inte ingår något extra i överrännskommelsen.

Men killen blir fly förbannad och förolämpar och svär åt mig över mailen för att jag inte tänker betala hans vinst.  Man blir lite ledsen :(.

Uppdatering: Han säger att han alls inte var så förbannad som han verkade och att allt var ett missförstånd. Hur det än var så är det löst nu i alla fall :)

Kommentarer
Postat av: Svorskan

Vad jobbigt! Jag hatar när jag måste bråka om liknande saker. Skönt att det är år och dag sen nu. Hoppas du får en ordning på det snart.

Sv: Ja, jag gör nog samma sak nästa gång jag kommer till Stockholm, men ni som bor där kan väl arrangera? Är man bara två, så spelar det ju inte så jättestor roll om det kommer flera eller inte?

2010-10-05 @ 20:02:47
URL: http://svorskan.se
Postat av: Jennifer [fotoblogg]

sv; kan tänka mig att det är mysigt där :) Oh, vad kul! Var du också i Säfsen? vad jobbade du som?

2010-10-05 @ 20:03:54
URL: http://starofusa.blogg.se/
Postat av: Jennifer [fotoblogg]

sv; kan tänka mig att det är mysigt där :) Oh, vad kul! Var du också i Säfsen? vad jobbade du som?

2010-10-05 @ 20:04:03
URL: http://starofusa.blogg.se/
Postat av: lovisa

sv: ja den är jättegod:) men så duktigt av dig! vad ska du pluga+

2010-10-05 @ 20:15:18
URL: http://lavitadilovisa.blogg.se/
Postat av: || mannen som kan prata om hundar ||

Det låter inte alls bra. Tyvärr är jag inte så inne på regler rörande sånt, men jag har svårt och tänka mig att det skulle vara tillåtet att göra som han gjort. Men det är väl bara att stå på sig så gott det går - han har ju knappast tillräckligt rent mjöl i påsen för att kunna göra så mycket åt det!



Sv: Jag tränar inför en planerad långpromenad från Kiruna till Ystad under 2012. Mina vovvar ska få följa med på resan är det tänkt :) Ca 3½ månad ska det ta, och vi har nu ingefär 1½ år att förbereda oss på :)

2010-10-05 @ 20:27:35
URL: http://www.henrikolsson.eu
Postat av: liindblaads

hej :) vad har du för dig ikv ?

2010-10-05 @ 21:12:19
URL: http://liindblaads.blogg.se/
Postat av: ansepanse

att hyra i andra hand kan alltid vara lite riskfyllt, har du något nytt på gång nu då

kramar

2010-10-06 @ 11:23:23
URL: http://kinaguld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0