Dagen efter valet

Hej, jag lever ännu.

Ingen skrivlust och tidsbrist har gjort att jag ignorerat min hobby (denna bloggen) ett tag. Men samtidigt som höstmörkret och hundratals funderingar dyker upp, gör även skrivsuget det.

Här sitter jag nu, i min eget inredda lägenhet (som jag dock bara förfogar över i ungefär en månad till), och det är första dagen efter valet.
Jag har aldrig varit särskilt politiskt engagerad. Vänster eller höger har sällan bekymrat mig och jag har inte vetat vad de båda vill ändra eller göra i Sverige. Om den ena eller andra styrt Sverige har heller inte spelat mig någon roll, då jag aldrig märkt någon direkt skillnad beroende på vem som styr.
En viss motvilja har dock funnits mot vänstern, då de i mina ögon ofta framstår som extremister som inte skyr våld för att få sin vilja fram, och smutskastar allt och alla som inte tycker som dem. Vilket inte är stöttepelarna i en demokrati enligt mig.

Alliansens idé om utförsäkringar är dock en riktigt dålig sådan. Om du är riktigt sjuk och inte kan arbeta, bör du inte behandlas som en belastning man vill bli av med. Alla har rätt att finnas och leva ett värdigt liv. Historien om Annika som hade någon form av gigantism, fått sitt liv förstört på grund av brister i sjukvården, och nu var utförsäkrad och skulle förlora det enda hon ägde, var en fruktansvärd historia, och en historia om hur det bara inte får gå till!!

Men jag tror inte Reinfeldt personligen satt och tittade på hennes papper och sa: "haha, den här ska vi nog allt tvinga att arbeta i alla fall!" Hur försäkringskassan kunde göra den bedömningen är för mig en gåta.

Så vänstern skriker om hjärtlöshet och att allt i hela världen är den borgerliga alliansens fel, de själva har minsann aldrig gjort något dumt! Och alliansen ropar tillbaka att vänstern är klantskallar som inte förstår någonting.
Och mitt i allt detta smyger sig det värsta alternativet av alla fram. Med kalla kårar i hjärtat ser jag framför mig nazistpartiet -31, som utropar: "nej visst är vi inga judehatare, vi vill bara se till att de sköter sig och inte tar våra jobb!" och lite senare: "nej visst är vi inga judehatare, vi vill bara att de ska få gå i sina egna skolor där de får vara med sina egna, så är vi med våra egna." Och ytterligare lite senare: "Nej visst är vi inga judehatare, vi ska bara deportera dem, så vi slipper beblanda oss med dem, eftersom vi ju är lite mer värda." Och så till slut: "Jo, men vi är judehatare, nu ser vi till att döda så många vi kan, räds inte för att sparka ihjäl dem på gatorna om ni ser dem. Kvinnor, barn, gamla, vem bryr sig?"

Lugna ner dig nu, tänker folk, 94% har ju INTE röstat på dem. Jo, men för fyra år sedan var det snarare 98 % som inte röstat på dem. Och samtidigt deporterar Sarkozy romer från Frankrike. Och Danmark och Finland har infört invandringsbroms. Människor som kommer att dö om de återvänder till sina länder, får inte komma in, för en vald majoritet av danskarna tycker inte att de behöver hjälpa till.

För i helvete Sverige. Fall inte för grupptrycket den här gången. Skapa en bättre integrationspolitik så att folk slutar vara så rädda för invandrare. Och stå lika starka som ni lovat mot SD. De tror att de har någon makt, men visa dem, höger och vänster, att ni kan lägga era meningsskiljaktigheter åt sidan för ett högre syfte.
För allas bästa. För hela Sverige. För framtiden.

Kommentarer
Postat av: Svorskan

En positiv ljuspunkt i dag är att i Landskrona förlorade SD en tredjedel av sina väljare och gick från 12 till 8 mandater i kommunen. Skönt i en stad där rasismen hade fått stort fäste.

Sv. Hahaha, ja - det har hänt en del. Janne som var hos mig i helgen är en kompis. Mannen jag har träffat benämner jag som Kråkan. :)

2010-09-20 @ 15:08:08
URL: http://svorskan.se
Postat av: || mannen som kan prata om hundar ||

Jag är själv inte den som är politiskt intresserad även om jag i de senaste valen röstat blått eftersom jag inte ansett att rött hållt måttet...



Men SD´s genombrott kommer inte som någon glad överraskning, och jag hoppas verkligen att dem åker ut i nästa val (även om det inte känns som troligt). Mörka krafter styr vårt samhälle underifrån :S

2010-09-20 @ 21:03:19
URL: http://www.henrikolsson.eu
Postat av: ansepanse

jag håller med om att man inte kan behandla sjuka hur som helst förstår inte hur det kan ha blivit så med hela försäkringskassan

kul att du är tillbaka :)

kramar

2010-09-21 @ 17:32:53
URL: http://kinaguld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0