"I can feel the devil walking next to me"

Jag borde plugga biologi.

Första tentan annalkas och även om jag inte direkt skulle kalla mig kunskapslös, har jag ändå en del sidor att pliktskyldigt plöja mig igenom.

Men, jag känner att jag är lite lätt orättvis och då måste jag skriva av mig... det är nämligen så att min kära försöker sluta röka. Han har varit så otroligt duktig i flera veckor! Men så dyker en kompis till honom upp som själv röker regelbundet. Och plötsligt tar han sig någon cigarett om dagen igen.

Och jag blir så otroligt besviken... Hur svårt ska det vara? Tycker jag som aldrig rökt. När någon dyker upp och luktar rök, frågar om man ska med ut och röka och gärna delar med sig av sina egna cigaretter för att få lite sällskap där ute i höstmörkret - så är det väl bara att säga nej??

Men, om jag faktiskt tänker lite på det, så är jag medveten om att jag själv har ett rejält sockerberoende. Jag bestämmer mig om och om igen för att jag ska vara duktig - inget godis och ingen alkohol på ett par veckor. Men ta mig tusan, till och med en vecka är plågsamt! Det räcker med att det blir helg och någon plockar fram en vinflaska så kan jag inte tacka nej. Eller att någon har köpt godis och bjuder.

Det är inte så svårt (men svårt nog!) att inte köpa själv och inte ha hemma. Men när någon annan frestar krävs det en enorm självdisciplin för att tacka nej.

Jag har aldrig bestämt mig för att helt sluta med något jag håller på med. Nu tror jag inte att jag håller på med något riktigt så skadligt för mig och andra som rökning - men beroendet är ändå detsamma.

Därför ska han ha sig en stor blombukett, mitt hjärta, för varje gång han försöker och varje gång han bestämmer sig för att låta bli.

Dagens "slap in the face" går till alla skitstövlar där ute som skapar virus. Massor av dålig karma till er och hoppas att ni får egna virus som förstör allt som NI har sparat på datorn.

Kommentarer
Postat av: || mannen som kan prata om hundar ||

Jag har både slutat röka och snusa, men så har jag börjat i omgångar igen. Men faktiskt mest för att jag vill. Jag kan ha hållt upp i flera månader eller över ett år när jag tar en ny prilla. Märklig är man som person.



De första veckorna är alltid svårast, men jag har faktiskt haft stor hjälp av kakor och annat när suget blivit för stort - och sen när man fått kontroll på situationen så är det bara att sluta äta kakor :)



I övrigt ska jag har en "vit månad" nu efter helgens festligheter - vi får väl se hur det går! :P



Sv: Ja, det är väl inte alltid söndagarna är trevliga, men samtidigt kändes allt så bra igår :)

2010-09-27 @ 05:16:28
URL: http://www.henrikolsson.eu
Postat av: Svorskan

Spring snabbt som attan till närmsta bokhandel och köp "Äntligen icke-rökare" av Allen Carr. Den kostar under hundralappen. Den går också att beställa på nätet. Den är till stor hjälp när man slutar röka, mycket mer än vad man tror har med tänket att göra. Tydligen vill han, och då kanske han läser boken. Annars kan boken få ligga där till han vill. Allen Carr har hjälpt tusentals människor, om inte tiotusentals att sluta röka.

2010-09-27 @ 18:28:19
URL: http://svorskan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0