11:e maj


Jobbade för vikariepoolen idag och gick sedan hem. Som vanligt när jag går på långpromenad för mig själv och lyssnar på musik dök massor av funderingar upp. Oftast ingenting viktigt.
Men plötsligt kom jag på, till min oändliga irritarion, att jag inte hade helt klart för mig vad Limbo är!

Är Limbo dödsriket i någon mytologi, eller gränslandet mellan levande och död? Jag minns att Limbo var med i någon film jag såg med Astrid Lindgren-stuk. Alltså barn som ska rädda världen. Men jag kan för mitt liv inte komma på vilken film det är! Och de är rädda för att bli kvar i Limbo av någon anledning som jag inte kommer ihåg.
Fick för mig att det kanske var Dante som hade kommit på idén med Limbo, men jag kunde ju inte sväva i ovisshet.

Wikipedia fick bli min visdomskälla och det visade sig att Limbo är en del av dödsriket, ett mellanting av himmel och helvete (Är inte det jordelivet?!?!). Man lade till det i katolska tron på 1200-talet (och tron är alltså inte alls påhittad, bara guds ord rakt av??) av barmhärtighetsskäl. Där hamnade ädla män (notera: män) som inte var troende, eller spädbarn som inte hunnit bli döpta innan de dog. Tidigare ansågs odöpta spädbarn hamna direkt i helvetet. Schysst. 

Apropå inget: Är det okej att stava schysst som "schysst", eller är det egentligen enbart ursprungsstavningen "juste" som är korrekt? Jag ser aldrig någon skriva "juste" längre. Å andra sidan är ordet i sig inte något som skrivs så ofta.

Kommentarer
Postat av: Pubes

sv: Precis det jag menar! =)

Fortsätt gärna läsa min blogg:)

2009-05-11 @ 15:41:15
URL: http://pubes.blogg.se/
Postat av: Egoinas mamma

Intressant inlägg. Jag lärde lite där - tycker jag om :). Sen tycker jag att du skall använda "juste" och se om det inte sprider sig?



Sv: Andemeningen med "grädde på moset" är ju bra, men vem har hittat på ett uttryck som EGENTLIGEN beskriver nåt äckligt? hehe - jag gillar att haka upp mig på såna saker.



Ha en bra dag! :D

2009-05-11 @ 15:44:14
Postat av: Jess

Men leken limbo då? Varför heter den så?

2009-05-11 @ 15:55:11
URL: http://yiskha.blogg.se/
Postat av: Morsing

Namnet på dansen Limbo kommer från det jamaicanskengelska uttalet: "limba". Kommer från engelskans "limber", som man ju behöver vara om man ska komma någonvart när man dansar Limbo ;).

2009-05-11 @ 16:21:18
URL: http://tana.blogg.se/
Postat av: Alician

Aldrig hört talas om Limbo...



Kolla gärna in min miljöblogg där jag idag tipsar om ekologiskt mode

2009-05-11 @ 17:35:47
URL: http://ladygreen.blogg.se/
Postat av: Hanniz

Shit vilken nice bakgrund!!har du fixat den själv?

2009-05-11 @ 19:10:15
URL: http://hanniz.blogg.se/
Postat av: Matilda

haha härliga funderingar där fian:P

2009-05-11 @ 20:08:56
Postat av: Egoinas mamma

Sv: Jag var ju tvungen att få ihop det, annars skulle jag nog (egentligen) inte bli så snopen - haha.

2009-05-12 @ 16:26:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0