Det är dags för fredagsmys!

Freeeedaaaaag!

Bästa dagen på hela veckan - alla gånger!

Idag har jag gått upp "tidigt" (halv nio är tidigt i min värld!) och dansat zumba, bastat och laborerat. Vi fick göra "kemiska trädgårdar" vilket var ganska roligt faktiskt.
Om man lägger i kristaller av alkalimetalls-salter (som är väldigt reaktiva) i en natriumsilikat-lösning (vattenglas) så tränger vattnet in i kristallernas "skal" och det bildas en bubbla av koldioxid som tvingar kristallerna att växa.
Detta går väldigt fort, så man kan med ögat se hur en bubbla i kristallen formar stalagmiter i grönt, röd-violett och gult, beroende på metall.
I slutändan såg det ut som små undervattensstäder!

Nu står våra trädgårdar och växer till sig ytterligare tills nästa gång vi kommer och ska laborera. Får se vad som hänt med dem då!

Annars är det nu bestämt att Matilda och Emil ska följa med mig, Stefan och Andreas när vi åker till Sälen 8:e-13:e februari! Ska bli suuuuperroligt!

Och ikväll ska jag unna mig själv godis och en bra film! Mer plugg kan vänta till imorgon...

Kommentarer
Postat av: ansepanse

vad häftigt med kemiska trädgårdar, dem skulle jag vilja se :) plugget kan du ta imorgon eller hur

ha en fin helg och tack för fina ord inne hos mig

kramar

2011-01-14 @ 21:04:20
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: || mannen som kan prata om hundar ||

Va coolt det verkar!



Dock fann jag aldrig kemi direkt intressant i skolan, men kanske var det för att vi aldrig fick syssla med sånt här :P



Sv: Jag får nog tillskriva schäfern segern!

2011-01-15 @ 08:38:11
URL: http://www.henrikolsson.eu
Postat av: Ellis

Haha på ditt "bastat" läste jag BAJSAT hahaha.



sv: Haha jag fick VG i hemkunskap - hon sänkte mitt MVG pga min attityd - jag var en liten elak bitch som liten...

2011-01-15 @ 13:02:18
URL: http://ellisu.blogg.se/
Postat av: diana

Har helgen varit bra?

2011-01-16 @ 22:43:44
URL: http://www.metrobloggen.se/diana

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0