Drama vid tolvslaget

Såå, jag och Stefan firade den kanske mest stillsamma valborg jag firat på flera år, med grill hemma hos hans föräldrar och några glas vin.

Tjugo i tolv tog vi tåget tillbaka in mot stan, och den var proppfull av högljudda ungdomar med dimmiga blickar på väg för att festa vidare. Plötsligt kände jag mig gammal där jag stod nästintill spiknykter och bara längtade efter att komma hem till sängen. När vi klev av tunnelbanan hemma hos oss fick vi plötsligt syn på tre tjejer där en låg på bänken och kräktes, en låg böjd över henne och den tredje stod och uppgivet såg på.
"De där har det inte kul", tänkte jag. Men sen slog mig tanken att de hade hamnat i en situation de inte kunde hantera och vi bestämde oss för att fråga om de behövde hjälp.
"JA!" utbrast både tjejen som stod upp och hon som försökte hålla undan den kräkande tjejens hår, lättat.
Det visade sig att alla tre kom från Göteborg egentligen. Så inga föräldrar kunde ringas. Och de var inte gamla, bara femton-sexton år. Hur de fått tag på sprit var oklart, men tjejen på bänken hade i alla fall druckit en hel flaska vodka med Red Bull.

Jag mindes plötsligt väldigt väl en kväll för närmare fem år sedan, då en vän till mig också hade druckit en flaska vodka med Red bull och sedan börjat kräkas okontrollerat. Den kvällen slutade med att vi ringde ambulansen, och vi fick senare veta att han fått andningsuppehåll på sjukhuset och de fått återuppliva honom. Hade vi INTE ringt ambulansen då, hade han inte levt idag. Och på sjukhuset berättade de att just Red Bull var en otroligt livsfarlig kombination med alkohol.
Jag berättade för tjejerna att jag hade en vän som nästan dött på samma sätt, och jag tyckte de borde ringa ambulansen. Alla tjejerna började gråta ännu mer och hon som stod upp ville ringa men hon som satt med den tredje ville absolut inte att någon skulle ringa till någon. Och hon sa till tjejen som stod upp att om hon ringde skulle "ingen någonsin förlåta henne" och vi fick inte heller ringa. Hon tvingade sin kompis att stänga av sin mobil och försökte hälla vatten som de köpt i sin kompis mun.
Jag försökte förklara att de som kom inte skulle skälla ut dem eller göra något de inte ville, bara ta hand om dem och att om det hände något skulle hon aldrig förlåta sig själv. Men icke.

Tjejen på bänken vände sig mot sin kompis igen och hon som stod upp visste fortfarande inte vad som skulle göras. De kunde inte ta sig någonstans eftersom de inte hade några pengar och hon som kräktes kunde ju inte ens sätta sig upp. Den som de bodde hos skulle "dessutom mörda dem om en av dem låg och spydde". Trevlig kille.

Till slut sa vi till henne att vi skulle prata med spärrvakterna eftersom de var vuxna och kanske kunde de komma ner och prata. Hon nickade tacksamt. Förvisso sa vi till spärrvakterna (som verkade bry sig måttligt), men så fort vi gått runt hörnet ringde vi polisen och berättade hur det låg till. Killen i växeln sa att de "skulle rätta till det", och jag hoppas att de kom snabbt och var snälla mot tjejerna.

Antagligen förstod de att det var vi som ringde och kanske svor de lite över oss, men jag hoppas att de en dag förstår vad som kunde ha hänt tre fulla småtjejer ensamma i en storstad.

Vad jag inte förstår är två saker. Hur kan man låta sina femtonåringar åka själva till Stockholm över valborg? Det måste man ju förstå att något kommer hända! Samt alla enorma mängder av ungdomar, gamla och medelålders människor som såg dessa tre tjejer med sminket rinnande, och inte stannade och frågade om de behövde hjälp. Ungdomarna, okej, det är inte alltid man tänker så långt. Men alla vuxna?

Jag hoppas allt gick bra, och jag är glad att vi faktiskt var en av dem som stannade upp, och inte bara gick förbi.

Kommentarer
Postat av: ansepanse

mm, verkligen, vad bra att du dessutom ringde, det kunde ju gått riktigt illa annars, försäldraansvar behövs mer helt klart

fast jag skulle gjort precis likadant som du gjorde, skulle aldrig kunnat lämna dem och sedan ha rent samvete

Sv: kanske var den inte så dyr, snåla jag liksom :)

ha en fin första maj - kramar

2011-05-01 @ 13:05:07
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: || mannen som kan prata om hundar ||

Det är alltid jobbigt när man stöter på sånt, för dem förstår inte alltid hur farligt alkohol är.



När jag var nattvandrare för några år sedan var sånt här vardagsmat, och jag vet inte hur många ungdomar jag fick köra hem under helgerna :/

2011-05-01 @ 13:40:10
URL: http://www.henrikolsson.eu
Postat av: Mickan

Snällt av er att bry er om dem. Hemskt att läsa om din kompis och det som hände.

Hoppas det gick bra för tjejerna...



Haha, ja, visst fungerar det utmärkt med den vanliga storleken också. Heinz är också mitt favoritmärke. :P

2011-05-01 @ 16:26:05
URL: http://angel-like.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0