Springcross

Det är slutet av april men kunde lika gärna varit tidig mars. Faktum är att vädret var både varmare och bättre för en månad sedan än vad det är idag. Tjocka gråa moln täcker hela himlen och utanför går folk fortfarande i mössa och vinterjacka.

Och här sitter jag i min nya lägenhet, invigd i lördags med inflyttningsfest och allt. Känns som att festen blev riktigt lyckad! Hela dagen var faktiskt riktigt lyckad. Jag började dagen med att springa Springcross, en 6 km terrängbana. Dagen innan hade det regnat och, gud förbjude, snöat, så det var en ytterst klaffsig situation jag stod inför där jag trängdes bland 600 andra kvinnor i startfållan.
Efter Friskis&svettis-tjejernas överdrivet sprudlande uppvärmning blev vi uppmanade att ta det försiktigt så vi inte halkade omkull i lervällingen eller sprang omkull varandra. De enda som startat före oss var männen som skulle springa 6 km, så jag vill inte ens veta hur banan såg ut för de som skulle springa 18 km långt senare på dagen!
Hur som helst gick startskottet och vi halkade iväg i maklig takt. Strax utanför startfållan var lervällingen bara värre, och efter att ha tryckt ner foten i en rejäl gyttje-sörja bestämde jag mig för att sluta undvika det hela och bara acceptera faktum.
Överlag var banan rätt bra ändå, även om det var oerhört tufft med alla branta uppförsbackar. Mysigt att springa i skogen i alla fall! På andra ställen var det rejäl lervälling och jag hörde skrien bakom mig när folk halkade och troligtvis la sig raklånga i leran.

Sista backen började jag känna att om det kommer en till uppförsbacke efter detta så kommer jag dö, MEN som tur var var det en lättare nedförsbacke och en raksträcka in i mål. Jag sprang om en sista tjej och kom i princip ensam in i målfållan, så de ropade till och med upp mitt namn när jag avverkade de sista 50 metrarna in i mål! Tiden blev 36,18 vilket jag var oerhört nöjd med, särskilt med tanke på vad det var för sorts bana. Min bästa tid i terräng tidigare har varit ca 7 min/km, så detta var ju otroligt mycket bättre!
Och hon som vann kom in på strax över 26 min, medan de som vinner brukar komma in på runt 20 min, så det säger ju också en del om hur tungsprunget det var!
Plats 126 av 600 får jag ändå vara riktigt nöjd med, och solen tittade till och med fram emellanåt, så det var inte alls dumt! I mål stod S och väntade på mig med en chokladkaka och så fick vi lite kaffe att mysa på i gröngräset.

Resten av dagen ägnades till att försöka få färdigt i lägenheten vilket naturligtvis var omöjligt att hinna med, och flera gäster var tidiga så det blev en 20 minuters-fix av smink och hår och så fick det helt enkelt se lite stökigt ut i lägenheten. Men alla verkade ha jättetrevligt och jag hade själv jätteroligt så det blev en riktig höjdare!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0