Filosofi på en fredag

Tänk att jag tror jag skrev på den här dagen för exakt ett år sedan också! Det är nämligen fjärde maj, min brors födelsedag.

Mycket har hänt på ett år, ingenting är riktigt detsamma som det var då. Man kan bara gissa hur livet ser ut om ännu ett år. Livet har en förmåga att ta sådana konstiga riktningar, helt utan förvarning. Som vore det en egen levande varelse, utöver det liv man själv försöker leva.
Hur hamnade jag här? Hur nära eller långt bort befinner sig det jag drömmer om? Hur ser vägen ut framför mig?
Det är frågor jag ofta ställer mig.

I slutändan tror jag att vi dikterar våra egna liv och våran egen lycka. Jag gillar tanken på ett öde som med tålmodig hand styr oss dit vi ska. Men jag vill ändå tro att vi har kontroll över våra egna liv och att det är våra val i livet som bestämmer vilken väg vi ska ta dit.

Och vad gäller lycka tror jag att man måste skapa sin egen. Man måste bryta negativa tankemönster. Arbeta för att förbättra delar av sig själv som man inte gillar. Lyssna på bra musik, njuta av vänners sällskap och se det vackra som finns överallt omkring oss.

Men till alla oss som ofta halkar ner i mörkret - lätt ska du inte tro att det är! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0