Monday I'll have Friday on my Mind

Jag har varit förlorad i en Star Wars-frenzy nu ett par dagar, men nu är jag tillbaka till verkligheten igen! Nåja, så mycket som jag någonsin varit...

Jag tror att en av anledningarna till varför jag gillar Star Wars så mycket är nog för att jag liksom är uppväxt med dessa filmer.
Jag tror jag var sex år gammal när jag såg dem första gången. Och det var det häftigaste jag någonsin sett då! Jag älskade storyn och alla konstiga varelser och resorna mellan olika planeter.
Jag förstod orden, eftersom vi hade bott i USA, men inte riktigt vad de betydde. En sexåring har inte mycket begrepp om kärlek och hat, i alla fall inte jag. Och man förstår inte metaforer och subtil humor.
Idag är det väldigt mycket nostalgi över att se filmerna. Jag minns alla känslorna jag fick som liten, och det är spännande att höra samma ord som jag hörde då, men faktiskt förstå dem på riktigt den här gången.

Men för de som inte såg dem på bio i slutet av 70-talet, då detta var banbrytande inom film, eller som är uppväxta med fantasy och alternativa världar och tokiga historier med folk som är sminkade på alla upptänkliga sätt, är nog inte Star Wars någon riktig höjdare.

I slutändan tror jag att alla inbitna fans som finns där ute, inte så mycket hänger kvar vid storyn och animationen, som inte är något särskilt idag. De hänger kvar vid den där fantastiska känslan de fick första gången, och var de befann sig i livet då.

Som när man hör en gammal låt, som har betytt något för en. Det är nog det jag älskar mest med film och musik. De bevarar och lockar fram känslor som man knappt mindes att man haft.

Det är som en storm av känslor, fascination och längtan, kärlek och saknad och trygghet. Alltihop inpackat i en härlig liten kapsel av eufori.

Och som kryddan på verket sitter jag och lyssnar på mina favoriter med Eric Clapton och Rolling Stones. Hinkvis med nostalgi! Saknas bara fredag och ett glas rödvin.

Vad blir du nostalgisk av?

Kommentarer
Postat av: || mannen som kan prata om hundar ||

Jag är en av dem som aldrig fastnat för star wars, men jag minns när jag var liten hur alla kompisar hade gubbar och diverse rymdskepp där hemma.



Sv: Hundar tuggar på saker dels för att fördriva tiden (i positiv och negativ bemärkelse), men också för tändernas skull.



Skulle inte förvåna mig om det också kan vara för att hålla magen i gång. I bland har jag sett dem äta grus, så jag antar att det kan ha lite med matsmältningen att göra också.



Ha en fin dag!

2011-02-23 @ 05:19:39
URL: http://ww.henrikolsson.eu
Postat av: Susann

hej och god morron.

Kikar förbi och önskar en fin dag .

2011-02-23 @ 08:42:26
URL: http://blogg.amelia.se/suzz40/
Postat av: ansepanse

Hep Stars, Beatles och bland filmer Sound of Music och serien Heglonet till exempel

kramar

2011-02-23 @ 17:38:41
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: Svorskan

Oj, vilken svår fråga. Jag tror jag blir nostalgisk av dofter faktisk. Känner jag en speciell parfymdoft påminner det mig om någon och andra dofter kan påminna mig om hur det doftade i min skolväska (böcker etc) och lukten av mat, hur det luktar i en bil etc.. Jepp, dofter är nog min grej.

2011-02-23 @ 18:01:43
URL: http://svorskan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0